Tur

I Fredheim barnehage er vi glade i å gå på tur.

I år har vi aldersinndelte turer på stor avdeling, med grupper på tvers av avdelingene. Alle 3-åringene på både Tusenfryd og Blåklokken går sammen, alle 4-åringene går sammen, og alle 5-åringene (førskolen) går sammen.

Det varierer litt hvor vi går, alt etter antall barn og voksne, dagsform, og alderen på barna. Vi går blant annet til skogen i Sørmarka, Gapahuken i Sørmarka, skogen bak barnehagen, skogen og lekeplassen ved Vaulen, og fotballbanen og lekeplassen ved Jåttåvågen.

Vi har fokus på gode turopplevelser, og er opptatt av å bruke god tid. Selve turen er et mål i seg selv, og barna skal få lov til å utforske og oppdage naturfenomener underveis.

Det er fast turdag mandag og torsdag hver uke (utenom høstferie, desember, vinterferie og påskeferie). På mandagene er det 3-åringene og førskolen som går på tur (hver for seg), og på torsdagene er det 4-åringene som går på tur.

I tillegg tar vi noen ganger en liten bort i skogen bak barnehagen i løpet av utetiden. Barns medvirkning er viktig for oss, og når noen barn spør om vi kan gå i skogen forsker vi å få det til.

Vi opplever at barna er glade i å gå på tur. De er flinke til å gå, og koser seg, leker og utforsker. Å gå i ulendt terreng er ikke like lett for alle, avhengig av motoriske ferdigheter og erfaring, men alle vi er opptatt av at alle skal oppleve mestring og bevegelsesglede ved å gå på tur! Vi støtter barna ut fra deres forutsetninger, og lar dem bruke den tiden de trenger for å komme seg opp en bakke, forbi røtter eller over en bekk :)